Schoolbezoek

Museum Weesp heeft een leuk, actief en leerzaam programma voor leerlingen van het primair onderwijs. Tijdens hun bezoek aan het museum wordt het leven van vroeger in Weesp voor de kinderen voelbaar en zichtbaar gemaakt.

Algemene informatie

Museum Weesp heeft als doel om cultureel erfgoed van Weesp onder de aandacht te brengen bij leerlingen. Dit gebeurt met passend educatief lesmateriaal, aansluitend bij de betreffende kerndoelen uit het basisonderwijs.

Groep 3 - 4

Van archeologische opgravingen uit de stad tot de deftigste theeserviezen van Weesper porselein.

We gaan op zoektocht door het museum: ‘Wat is dat voor een ding? Waar hoort dit voorwerp bij? Daarna gaan we aan de slag als echte archeologen en maken we de scherven aan elkaar. Een juskom van porselein, een pastaschaal van aardewerk of een suikerpot van porselein. Heb jij zelf zo’n ding thuis? Hadden kinderen dit 100 jaar geleden?

Een  programma duurt ongeveer 60 minuten.

Groep 5 - 6

Kerkers, rechtspraak, pijnkamer en een spannende, verborgen trap in het stadhuis. Dat gaan we zien en meemaken! In het stadhuis wordt het rijke verleden van Weesp duidelijk zichtbaar. Wist je dat Weesp ruim tweehonderd monumenten heeft?

We gaan aan de slag als monumentencommissie en beoordelen een aantal monumenten uit de stad. Wat vind jij van dit gebouw? Waarom zou je van dit gebouw een monument maken? Per groepje presenteer je het monument van jullie voorkeur aan de rest van de groep.

Een programma duurt ongeveer 60 minuten.

Groep 7 - 8

Chocolade, jenever, bier en porselein, daar mag Weesp heel erg trots op zijn!

Met zijn strategische ligging is Weesp van oudsher een echte maak-stad. Maar waar werden deze producten van gemaakt? Hoe hip was porselein, hoe populair was jenever en hoe baanbrekend vernieuwend was Van Houten? Hoe werden deze bedrijven zo succesvol en … wat ging er mis?

We gaan aan de slag als conservatoren en onderzoeken echt museumobjecten. Trek die witte handschoentjes maar aan en steek je handen uit de mouwen. Hoe werd dit voorwerp gebruikt? Waarom ziet het er zo uit? Hoe oud zal het zijn? Per groepje vertel je over dit museumstuk aan de rest van de groep.

Een programma duurt ongeveer 60 minuten.